Порадник педагога

Про стан роботи педагогічного колективу з профілактики правопорушень, бродяжництва та використання цифрових онлайн інструментів в роботі соціального педагога в умовах воєнного стану

                             Виступ соціального педагога ліцею «ЛІДЕР» ІВАХНЕНКО О.Ю.                                               на засіданні педагогічної ради №4  04.01.2024 р

Бродяжництво - це соціальне явище, що характеризується поневірянням осіб без визначеного місця проживання протягом тривалого часу. В умовах воєнного стану існує загроза втрати житла, майна, роботи, умов для навчання тощо. Важливо звертати особливу увагу на новоприбулих учнів, дітей із сімей ВПО, дітей трудових мігрантів, вихованням яких займаються родичі.

Формування людини, як відомо, починається з дитинства. В молоді роки                 закладається основа не тільки відповідних знань, але й норм поведінки, звичок, потреб особи. Виховання молодого покоління - це виховання майбутнього кожної держави, і майбутнє залежить не тільки від рівня професійної підготовки цього покоління, але й від його моральних якостей.

Основні чинники, що найчастіше обумовлюють вчинення неповнолітніми       злочинів:

    вікові особливості, що значно впливають на оцінку неповнолітніми суспільної небезпеки вчиненого. До них належать: недостатній життєвий досвід; спадковість; вплив на них оточуючого середовища, особливо дорослих осіб; бажання показати себе самостійним та намагання звільнитися від контролю і опіки з боку батьків, вихователів; специфічне трактування таких понять, як «сміливість», «чесність», «дружба»; неправильна оцінка конкретних життєвих ситуацій; недостатній розвиток, а інколи і повна відсутність самокритичного відношення до своїх вчинків та дій інших;

   безконтрольність з боку батьків, відсутність профілактичних заходів у роботі з «важкими» підлітками, їх незайнятість, вживання спиртних напоїв та наркотичних засобів, проблеми в сім’ях, безробіття батьків та відсутність у них коштів на виховання дітей;

   недосконалість державної системи соціального захисту.

 

Нестача спілкування, емоційна незадоволеність, яку діти нерідко відчувають у власних родинах, потреба у належності до референтної групи, можуть бути частково компенсовані уважним, доброзичливим ставленням педагогів під час проведення правового виховання дітей. Комфортне перебування в ліцеї, де дитина проводить значну частину свого часу, є умовою її успішної соціалізації.

Отже, профілактична діяльність ліцею  спрямовується на подолання вікових негативних проявів осіб, забезпечення постійного контролю та виховання, а також запровадження заходів соціального захисту.

Протягом 1 семестру  в ліцеї систематично здійснювались організаційні заходи з профілактики правопорушень, злочинності та запобігання бездоглядності серед неповнолітніх, під постійним контролем знаходились питання:

-   максимального охоплення навчанням учнів ліцею;

-   контролю за відвідуванням учнями навчальних занять;

-   виконання заходів, спланованих у річному плані щодо попередження злочинності та запобігання дитячій бездоглядності.

Щоденно проводився аналіз стану відвідування учнями навчальних занять. Причини пропусків уроків негайно з’ясовувалися, підтримувався постійний зв’язок з батьками.

Робота педагогічного колективу з профілактики правопорушень спрямована на реалізацію таких завдань як :

-   формування в учнів правових понять, які б регулювали їхню поведінку;

-   вироблення в них навичок і звичок правомірної поведінки;

-        формування в учнів активної позиції у правовій сфері, тобто нетерпимого відношення до правопорушень, прагнення взяти участь у боротьбі з цими негативними явищами;

-   вироблення уміння протистояти негативним впливам;

-      подолання у свідомості окремих учнів помилкових поглядів, які сформувались внаслідок неправильного виховання.

Діяльність в цьому напрямі здійснювалася через:

-  детальне вивчення рівня розвитку класного колективу, взаємин учнів між собою, з учителями та батьками;

(Завершальне дослідження учасників експерименту всеукраїнського рівня за темою «Управління проектами особистісного розвитку учнів у освітньому середовищі об’єднаних територіальних громад» (Дослідження життєвої активності здобувачів освіти (методика академіка О.В. Киричука), Соціометричне дослідження учнівського колективу (методика академіка О.В. Киричука), Діагностика вад особистісного розвитку ДВОР (за мет. З. Карпенко), Дослідження ціннісних пріоритетів учнів (за мет. С.Тищенко) - в хмарному сервісі проєктного управління освітнім процесом "Універсал-онлайн».

-  вивчення    громадської    думки,    настроїв    і     традицій    класного колективу, ступеня впливу на учнів формальних та неформальних лідерів ;

-   вивчення індивідуальних психологічних якостей дітей “групи ризику”;

-   анкетування здобувачів освіти; (онлайн діагностування на платформі АІС «Я-Психолог»)

-  здійснення активних форм роботи, спрямованих на формування в учнів    рис загальнолюдської моралі; (в тому числі у соцмережах – поширення інформації в спільноті «Кабінет психологічної служби»)

-     проведення системної індивідуальної профілактичної роботи з учнями.

Правопросвітницька робота є основною формою роботи серед неповнолітніх із попередження правопорушень, яка проводилась за допомогою як масових заходів, так і індивідуальних. Так проведені виховні заходи на правову тематику:

·  бесіди:

·  Заняття з елементами тренінгу  

·  Виховні  години

Інтерактивна виставка до Дня прав людини

Для батьків 8-11 класів – виступ-презентація «Булінг: розпізнати, запобігти, допомогти» (його матеріали розміщені у онлайн-кабінеті )

 

Питання з профілактики правопорушень, бездоглядності, шкідливих звичок, попередження проявів жорстокості і насильства серед учнів постійно було на контролі в адміністрації ліцею. За кожним конкретним випадком скоєння здобувачами освіти протиправних дій в  закладі освіти та за його межами проводились бесіда з подальшою коригуючою превентивною роботою.

Проте, незважаючи на проведені заходи, робота педагогів із профілактики правопорушень, бездоглядності, шкідливих звичок, попередження проявів жорстокості і насильства серед учнів потребує вдосконалення.

                          

                                                  Рекомендації:

Класним керівникам:

1. Постійно тримати  на контролі зв’язок  між сім’єю дитини з девіантною поведінкою, ліцеєм та службою у справах дітей.

Постійно

2. Провести діагностику та корекцію поведінки дітей,  що мають пропуски уроків без поважних причин та дітей з неблагополучних сімей, вивчити особливості їх характеру, інтереси, здібності.

Постійно

 3. Розширити арсенал інтерактивних форм, методів, засобів і прийомів позаурочної роботи щодо попередження правопорушень та злочинності серед учнів ліцею.

Постійно

4. Постійно контролювати навчання та відвідування ліцею здобувачів освіти із числа соціально незахищених.

Постійно

5. Учнів, які  потребують  посиленої психолого-педагогічної обов’язково залучати  до гурткової  та позакласної  роботи, шкільних та  позашкільних заходів.

Постійно

6. Сприяти збереженню контингенту вихованців, які мають відхилення в поведінці шляхом:

-       глибокого вивчення інтересів та нахилів дітей;

-       установлення особистих контактів з вихованцями;

-       тісної співпраці та взаємодії з батьками;

-       використання виховного потенціалу органів самоврядування

 

Постійно  

7.     Провести  психолого-педагогічний консиліум щодо сучасних форм та методів вивчення і корекції поведінки особистості неповнолітніх, які потребують особливої уваги, схильні до асоціальних проявів

Терміново

8.     Продовжити роботу над підготовкою медіаторів ШСП з метою широкого впровадження відновних практик у роботу з профілактики правопорушень.                    


Використання ІКТ в роботі соціального педагога в умовах пандемії

Виступ 21.01.2021 на засіданні педради Івахненко О.Ю.

Події останніх місяців, які відбуваються в Україні, вкрай складна соціально-політична ситуація у суспільстві показали необхідність соціальнопсихологічного захисту і психологічної допомоги всім учасникам освітнього процесу.

Останнім часом увага світу прикута до масового розповсюдження гострої респіраторної хвороби, спричиненої коронавірусом Covid-19. Закладам освіти було рекомендовано налагодити можливість надавати знання та спілкуватись із учасниками освітнього процесу за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій

 Введення  практики дистанційного навчання є важким для нашої системи освіти. Діти сидять вдома, батьки не розуміють, що з ними робити, вчителі володіють власною, відпрацьованою роками, сталою (далеко не поганою) системою навчання, а дистанційне навчання потребує від них трансформації, адаптації або докорінного перегляду напрацьованих підходів. Викладачі, які мають багатий методичний досвід застосування у своїй роботі традиційних технологій навчання, мали проблеми з комп’ютерною тривожністю, певну нервову напруженість. Часто робота у системі дистанційного навчання проходить в позаробочий час, коли здатність продуктивно працювати у викладачів вже знижена. Така ситуація виявилася стресовою для усіх учасників освітнього процесу.

 психологічна служба покликана навчити як жити в злагоді з самим собою та з іншими, і як вступати в стосунки зі світом, щоб життя приносило задоволення. Тому першочерговим завданням працівників психологічної служби є пошук дієвих засобів і методів профілактичної, корекційної, просвітницької та розвиткової роботи. У зв’язку з цим, суттєво підвищується роль та значення професійної діяльності працівників психологічної служби у системі освіти (практичних психологів, соціальних педагогів та методистів). спрямованої на підтримку, регулювання і формування здорового соціальнопсихологічного клімату у педагогічному колективі і закладі в цілому.

Для  подолання негативних психологічних наслідків подій (стресові та посттравматичні стани тощо), що відбуваються в країні, необхідна тісна взаємодія фахівців психологічної служби та всіх учасників освітнього процесу.

Використання в освітньому процесі нових досягнень інформаційних технологій, які сприяють входженню людини у світовий інформаційний простір особливо в умовах дистанційного навчання набирає все більшої актуальності.

Шкільний блог, блоги фахівців   можуть стати ефективними засобами зв’язку з учнями та їх батьками. З метою підвищення психологічної культури суб’єктів освітнього процесу в закладах освіти та у сім’ї активно використовується отримання інформації через Інтернет із застосуванням інтерактивних форм. Дистанційна форма освіти це не лише серйозний виклик для всіх учасників освітнього процесу, але це може стати найкращим часом для формування у дітей низки життєвих компетенцій, в тому числі самоорганізації.

У цих умовах революційних змін вимагає й система психологічної служби. Якісна психологічна просвіта, діагностика, корекційно-розвиткова робота не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають комп’ютерні технології та Інтернет. Вони дають змогу психологу/соціальному педагогу краще проводити просвіту серед учнів, батьків та вчителів, швидко робити інтерпретацію результатів діагностичних досліджень, проводити корекційно-розвиткову роботу. Практичний психолог/соціальний педагог мають можливість отримувати інформацію, активно спілкуватися з колегами, вчителями, здобувачами освіти та батьками. Завдяки цьому підвищується авторитет фахівця , він дійсно може бути носієм культури, знань, усього передового. За допомогою розміщених на сайті матеріалів, опитувальників можливе отримання зворотного зв’язку не лише від здобувачів освіти, а від їх батьків.

Доцільно використовувати таку форму роботи, як відповіді на запитання, створювати постійні рубрики за віковими інтересами: учні початкової школи, 5-6 класи, 7-8 класи, 9 клас, 10-11 класи, або рубрики за змістом: цікава психологія, вправи на розвиток психічних процесів, корисні поради, профорієнтація, психологічна безпека тощо.

Просвітницька робота фахівців психологічної служби пов’язана з наданням та поширенням знань, ознайомленням усіх учасників освітнього процесу зі специфікою діяльності працівників психологічної служби закладу, методами їх роботи та можливостями. Основний зміст просвітницької роботи фахівця психологічної служби закладу освіти полягає у тому, щоб: 1) знайомити педагогів та батьків з основними закономірностями та умовами сприятливого розвитку дитини; 2) популяризувати та роз’яснювати результати новітніх психологічних/соціально-педагогічних досліджень; 3) формувати потребу в психологічних знаннях, бажання використовувати їх у роботі з дитиною або в інтересах розвитку власної особистості; 4) знайомити учнів з основами самопізнання, самовиховання; 5) сприяти розумінню необхідності роботи психолога/соціального педагога у закладі освіти. Для цього в умовах пандемії ефективно використовуються розміщені чи поширені інформаційні матеріали просвітницького змісту на сторінці соціального педагога та практичного психолога шкільного блога, на блозі соціально-психологічної служби закладу «Назустріч людям», у соціальних мережах, зокрема у ФБ-спільноті «Кабінет соціально-психологічної служби ...» нашого закладу вже стає віртуальною психологічною службою, покликаною допомогти не тільки здобувачам освіти і їх батькам, але і педагогам.

Педагоги зможуть використати широкі можливості для психолого-педагогічної самоосвіти, самопізнання, професійного саморозвитку. У роботі з педагогами використання інформаційних комп’ютерних технологій теж має свої переваги, наприклад доступ до різноманітних джерел інформації завдяки Інтернету, можливість опосередкованого консультування, точність і швидкість обробляння діагностичного матеріалу.

Учасники освітнього процесу зможуть звертатися до фахівця психологічної служби за допомогою, адже в цьому випадку комп’ютер, як і книга, зберігає конфіденційність спілкування людини з інформацією, надає достатньо часу для роздумів і аналізу. Популярність сторінки серед учасників освітнього процесу обумовлена тим, що матеріали рубрик підібрані з урахуванням їхніх запитів.

Фахівці психологічної служби намагаються зробити сучасне інформаційне середовище творчим, розвитковим і безпечним. На цій сторінці батьки зможуть отримати інформацію про методи зміцнення здоров’я дітей, їх безпеку, правила поведінки дитини в сім’ї та в суспільстві, корисні поради з навчання і виховання дошкільників тощо.

 Використання  інформаційно-комп’ютерних технологій дозволить підвищити  психологічну культуру учасників освітнього процесу.

Діагностика в роботі фахівців психологічної служби має свої особливості, чим відрізняється від традиційної дослідницької діагностики. З огляду на широкий спектр функціональних обов’язків та напрямів діяльності практичного психолога, соціального педагога вона має займати не багато часу, бути простою і доступною в обробці та аналізі, а її результати формулюються з використанням лексичних засобів у контексті педагогічної термінології, що дасть можливість ефективно побудувати процес подальшого психолого-педагогічного супроводу.

Проведення комп’ютерної діагностики (звичайно, за наявності пакету професійного інструментарію) дозволяє вивільнити величезну кількість часу, що витрачається фахівцем на оброблення результатів.

Профілактична робота працівників психологічної служби – це система заходів, спрямованих на охорону психічного здоров’я, попередження неблагополуччя у розвитку людини, групи, суспільства, відхилень у розвитку особистості, виникнення конфліктів та проблем у міжособистісних стосунках, запобігання створення конфліктних ситуацій у освітньому процесі.

Застосування інформаційно-комунікаційних технологій розширює і оновлює роль фахівця психологічної служби

Під час впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчання фахівець психологічної служби відіграє значно більшу роль, ніж викладач.

Комп’ютерні програми – це унікальне поєднання техніки, розваги, психології і педагогіки. Використання цих програм сприяє розвитку сенсомоторних, перцептивних і вищих когнітивних функцій; підвищенню ефективності навчання здобувачів освіти, їхній навчальній мотивації, розвитку інтелектуальних і творчих можливостей тощо.

Можемо виділити два напрями використання ІКТ в корекційно-розвитковій роботі:

• розвиток пізнавальних здібностей у здобувачів освіти;

• організація роботи зі здобувачами освіти, що мають проблеми особистісні, поведінкові та емоційні.

Під час коригування емоційних і поведінкових порушень (агресивності, замкнутості, почуття страху тощо) комп’ютерні ігри можуть бути використані як інструмент, подібний до ляльки і картинки, як деякий посередник, що заміщує живих учасників спілкування.

Також фахівці психологічної служби можуть здійснювати моделювання ситуації спілкування, яку необхідно пропрацювати фахівцю із здобувачем освіти

Консультування у роботі працівників психологічної служби є одним із найзатребуваніших напрямів роботи.

У житті кожної людини бувають такі критичні моменти, коли ускладнюються взаємовідносини з оточенням, загострюються внутрішні суперечності, стають нестерпними переживання стосовно свого стану, які здаються безвихідними. Особливо потребують кваліфікованої психологічної допомоги підлітки, становлення життєвих позицій і переконань яких, пов’язане з віковими кризами, розвитком емоційно-вольової сфери, формуванням професійного світогляду тощо.

Консультування, як один з видів надання психологічної, соціально-педагогічної допомоги учасникам освітнього процесу закладу освіти, покликане допомогти їм вирішити особистісні проблеми.

Разом з тим питання консультативної допомоги учасникам освітнього процесу із застосуванням ІКТ поширено недостатньо. Одночасно із традиційним консультування «тет-а-тет», фахівці психологічної служби можуть впроваджувати онлайн-консультування, яке може практикуватися через різні альтернативні комунікативні канали. Ці канали відрізняються один від одного за параметрами синхронності (синхронна або асинхронна комунікація), способу (індивідуальна або групова комунікація), типу комунікації (друкований текст або візуальна або/та голосова комунікація). Також різний ступінь залучення людини (пряма людська взаємодія, самодопомога під час використання інформації або інструкцій, опублікованих на веб-сайті або онлайн інтерактивне програмне забезпечення). Онлайн-консультування може практикуватися як додатковий засіб, підключений до процесу консультування «тет-а-тет» або незалежний процес. Таке консультування може базуватися на текстовій комунікації між психологом/соціальним педагогом та учасником освітнього процесу. Лист може бути тим, що зцілює. Лист як розмова самим з собою, вільний від очей психолога/соціального педагога, відчувається як більш небезпечний та захищений спосіб. Учасники освітнього процесу знаходяться в своєму звичному оточенні, (не в кабінеті фахівця психологічної служби). Електронна пошта – доволі простий спосіб, за допомогою якого практичний психолог/соціальний педагог може взаємодіяти з учасниками освітнього процесу через Інтернет. Електронна пошта особливо підходить людям, яким подобається писати, наприклад батькам, які мають дуже щільний графік роботи. Відеоконференція один із способів для консультацій через Інтернет, але на сьогоднішній день ця відео-технологія поки, що мало впроваджується.

Зв’язки з громадськістю Робота психологічної служби зорієнтована на розвиток, розширення та зміцнення зв’язків з представниками громадських та міжнародних організацій, які працюють у цій сфері.

Важливою складовою планування діяльності працівників психологічної служби є організаційно-методична робота. Її Метою є організація власної діяльності, аналіз та узагальнення результатів, підвищення власного професіоналізму через самоосвіту.

Працівники психологічної служби, закладу освіти (практичні психологи та соціальні педагоги) здійснюють діяльність як у закладі освіти (психологічна просвіта, діагностична, консультативна, освітня діяльність, обробка результатів досліджень тощо), так і за його межами (підготовка до проведення заходів, оформлення робочої документації, планування, звітність, самоосвіта, робота у навчальнометодичних та наукових центрах, громадських організаціях тощо).

Свою професійну майстерність працівники психологічної служби вдосконалюють під час вебінарів, онлайн-курсів та конференцій на платформах ЕдЕра, Прометеус, НаУрок, Освіторія тощо.



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Будьмо знайомі

"Універсал" - соціальному педагогу

Проблеми підліткового віку